مشکلات رایج یخچال و فریزر

5 مورد از مشکلات رایج یخچال فریزر و راه‌حل برطرف کردن آنها

مشکلات رایج یخچال و فریزر

مشکلات رایج یخچال و فریزر – تعمیرات یخچال و فریزر – قطعات ساید بای ساید – قطعات یخچال و فریزر – تعمیرات ساید بای ساید – خرید قطعات ساید بای ساید

 

مواد غذایی در فریزر شما آب شده‌اند؟ آیا گوشت شما این‌قدر فریزر شده است که رنگ آن کاملاً سفید شده است؟ آیا یخچال فریزر صدای عجیب غریبی می‌دهد یا بدتر از آن، اصلاً کار نمی‌کند؟ هنگامی‌که فریزر شما کار خود را انجام نمی‌دهد، ممکن است مشکل آن‌قدرها هم بزرگ نباشد که نیاز به تعمیر یا تعویض کامل داشته باشد. قبل از رفتن به سراغ کارشناسان برای تعمیر، گاهی اوقات می‌توانید خودتان با کمی وقت گذاشتن مشکل را حل کنید.

در اینجا به ۵ مورد از رایج‌ترین مشکلات یخچال فریزر که احتمال مواجه‌شدن شما با آن‌ها وجود دارد و روش برطرف کردن آن‌ها اشاره می کنیم. همینطور می توانید در صورت رفع نشدن مشکل با ایران پارت تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان مجرب مشکل را رفع نمایید.

 

مشکل اول: فریزر صداهای عجیب‌وغریبی می‌دهد.

راه‌حل احتمالی: موتور فن اواپراتور باید تعویض شود. بااین‌حال باید مطمئن شوید هنگامی‌که چنین اتفاقی می‌افتد، سایر فریزرهایی که دقیقاً همان صدا را می‌دهند با تعویض موتور فن اواپراتور مشکل آن‌ها برطرف شده است. همچنین سروصدای فریزر ممکن است به دلایل زیر نیز باشد:

 

صداهای کلیک مانندی که یخ ساز به خاطر عبور یخ‌ها به درون مخزن ایجاد می‌کند.

صداهای sizz مانندی که به خاطر سیکل یخ زدایی ایجاد می‌شود.

صداهای شرشر مانند ریختن آب که در حین فرایند یخ سازی ایجاد می‌شود.

صدای فش فش یا غژغژ که به خاطر کم‌وزیاد شدن سرعت فن ایجاد می‌شود.

سؤال اساسی که اینجا از خود می‌پرسید این است که اگر یخچال فریزر هیچ مشکلی ندارد، آیا یخ ساز کار می‌کند؟ آیا فریزر دمای لازم را حفظ می کند؟ آیا آب و یخ را تخلیه می‌کند؟ اگر همه این بخش‌ها در حال کار کردن هستند پس این سروصدا احتمالاً فقط به خاطر شرایط عملکرد عادی اتفاق می‌افتد. برای اطلاع از جزئیات خاص مربوط به صداهای عملکرد عادی یخچال فریزر، می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

 

مشکل دوم: فریزر برفک می‌زند.

راه‌حل احتمالی: المنت دستگاه باید تعویض شود. بسته به محلی که برفک زده است شرایط متفاوت است:

 

برفک در اطراف درب فریزر نشان‌دهنده این است که درب آن کاملاً بسته نشده است. بسته‌ها یا مواد غذایی که ممکن است مانع از قرارگیری درست واشر درب شوند را مرتب کنید: بسته‌های مواد غذایی که بیش‌ازحد به هم چسبیده‌اند، کشویی که به‌طور کامل بسته نشده است، جایخی‌های مکعبی که به‌درستی در جای خود قرار نگرفته‌اند و … .

اگر برفک کم و در همه‌جا دیده شود باشد، ممکن است دمای فریزر خیلی پایین باشد. اگر دمای تنظیم شده دستگاه خیلی پایین باشد، دستگاه هیچ فرصتی برای از بین بردن رطوبت هوای سرد درون یخچال فریزر نخواهد داشت و قبل از اینکه دستگاه فرایند خنک کننده بعدی را شروع کند، این رطوبت به برفک تبدیل می‌شود. مطمئن شوید که دمای فریزر در حدود ﹾ۰ فارنهایت (ﹾ۱۸- سانتی‌گراد) و دمای یخچال در حدود ﹾ۳۷ فارنهایت (ﹾ۳ سانتی‌گراد) باشد.

اگر برفک در همه‌جا باشد و سخت و یخ زده باشد، ممکن است درب یخچال بازمانده باشد. در ابتدا، یخ زدگی در منطقه اطراف درب خواهد بود، اما درنهایت کل فضای داخل دستگاه را دربرمی گیرد. در اغلب موارد، رفع این مسئله باعث می‌شود پس از دو دور یخ زدایی برفک از بین رفته و یخچال فریزر به وضعیت عادی بازگردد.

هنگامی‌که برفک فقط در قسمت عقب بخش فریزر جایی که سیم پیچ اواپراتور قرار دارد، به وجود می‌آید، نشان‌دهنده مشکلی در چرخه یخ زدایی است. با توجه به دستگاه، این مشکل می‌تواند به خاطر خراب شدن هیتر، بیمتال، سنسور یخ زدایی، تایمر یخ زدایی یا برد کنترل کننده باشد. برای عیب‌یابی دقیق‌تر باید جزئیات این بخش‌ها به‌دقت توسط متخصص فنی بررسی شود.

مشکل سوم: مقدار کمی آب بر روی طبقه زیرین فریزر وجود دارد.

راه‌حل احتمالی: آب تخلیه شده یخ زده است و نیاز به تمیز کردن و یخ زدایی محل خروجی اب دارد. آب در کف دستگاه ممکن است به دلیل:

 

یخ‌های مکعبی که آب شده اند باشد.

ریخته شدن آب یا مایعات دیگر هنگام پر کردن لیوان باشد.

اگر دستگاه دارای مخزن برای آب و یخ باشد (آب سردکن و یخ‌ساز)، نشتی و چکه آب می‌تواند از اتصالات لوله‌های خانگی باشد. اتصالات لوله آب را با یخچال فریزر بررسی کنید. اگر در هر نقطه‌ای از آن نشتی مشاهده کردید، باید حتماً آن‌ها را تعویض کنید. اطراف شیر آب را بررسی کنید. اگر هرگونه نشتی مشاهده کردید، آن را تعویض نمایید.

اگر آب از داخل خود فریزر بیرون می‌آید ممکن است به خاطر پر شدن بیش‌ازحد ظرف مخزن باشد که معمولاً به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

 

شکل‌گیری بیش‌ازحد برفک در قسمت اواپراتور پشتی یخچال.

 

هنگامی‌که یخچال فریزر وارد سیکل یخ زدایی می‌شود، آب بیشتری تولید می‌کند تا زمانی که مخزن تخلیه شود. ای مسئله ممکن است به خاطر استفاده زیاد، بخصوص در زمان‌هایی که رطوبت هوا زیاد است، رخ دهد. سعی کنید حتماً تعداد دفعاتی که درب فریزر را باز می‌کنید و همچنین مدت‌زمانی که درب فریزر باز است را محدود کنید.

 

اگر قبل از سیکل بعدی یخ زدایی، آب در مخزن تبخیرنشده بود، مطمئن شوید که پوشش بخش مکانیکی پشتی در جای خود قرار دارد. این پوشش باعث تقویت جریان هوای مناسب بر روی ظرف مخزن تخلیه می شود و سرعت تبخیر آب را افزایش می‌دهد. درصورتی‌که این پوشش آسیب دیده یا از بین رفته است، باید آن را تعویض نمایید.

 

مشکل چهارم: فریزر کار نمی‌کند.

راه‌حل احتمالی: کنترل‌های الکترونیکی باید جایگزین شوند (اما ابتدا بررسی کنید که آیا چراغ‌داخلی یخچال و چراغ فریزر کار می‌کند). اگر کار نمی‌کنند، ممکن است برق به دستگاه نمی‌رسد. بررسی کنید که کنترل‌های دستگاه به‌درستی تنظیم شده‌اند:

 

دستگاه‌های جدیدتر یک نمایشگر حالت دمو (حالت فروشگاهی) دارند که در حالت های خاص یخچال فریزر را بدون سرما دهی راه اندازی میکند.

در اغلب موارد، دستورالعمل‌های مربوط به نحوه قرار دادن دستگاه در داخل یا خروج از حالت دمو را می‌توانید در بخش تنظیم کنترل‌های دستگاه در دفترچه راهنما مطالعه کنید.

 

تنظیمات دیگر که باید بررسی شود این است که ممکن است فریزر به برق متصل نباشد و یا اینکه در حالت خاموش تنظیم شده باشد. مطمئن شوید که کنترل‌های دستگاه برای فریزر در حدود ﹾ۰ فارنهایت (ﹾ۱۸- سانتی‌گراد) و دمای یخچال در حدود ﹾ۳۷ فارنهایت (ﹾ۳ سانتی‌گراد) تنظیم شده‌اند. کنترل‌های مکانیکی باید به تنظیمات میانی تنظیم شوند. برای تنظیم دمای دستگاه می‌توانید به دفترچه راهنمای یخچال فریزر مراجعه کنید.

مطمئن شوید که یخچال فریزر دارای برق می‌باشد. این مسئله را می‌توانید با دیدن روشن بودن چراغ داخلی، روشن بودن صفحه‌نمایش رابط کاربری و یا تخلیه آب و یخ توسط یخچال فریزر بررسی کنید.

 

اگر یخچال برق ندارد، پریز برقی که دوشاخه یخچال به آن متصل است را بررسی کنید، می‌توانید با یک سشوار برق‌رسانی پریز را بررسی کنید.

 

اگر پریز برق مشکلی ندارد، ممکن است مشکلی در بردهای کنترل اصلی و یا رابط کاربری وجود داشته باشد و یا دستگاه‌های مانیتورینگ دما مانند سانسورها یا ترموستات خراب شده باشند.

 

مشکل پنجم: دما بسیار گرم است.

راه‌حل احتمالی: اگر ترموستات یخ زدایی به‌درستی کار نمی‌کند باید جایگزین شود. دمای طبیعی فریزر بین ۰ تا ۵ درجه فارنهایت است.

 

درصورتی‌که فریزر بیش‌ازحد گرم است اما بخش یخچال دمای مطالب را حفظ کرده است، باید موارد زیر را بررسی کنید:

 

بررسی کنید که دمای فریزر به‌طور تصادفی به دمای گرم‌تر از حد موردنظر تنظیم نشده باشد. اگر این‌چنین بود، توصیه می‌شود دمای فریزر را در حدود ﹾ۰ فارنهایت (ﹾ۱۸- سانتی‌گراد) تنظیم نمایید.

دقت کنید که بسته‌های مواد غذایی که در فریزر قرار می‌دهید بیش‌ازحد نباشند. توصیه می‌شود بین ۷۰٪ تا ۸۵٪ ظرفیت فریزر را پر کنید. اگر فریزر را بیش از حد پر کنید، بسته‌های مواد غذایی به هم می‌چسبند و هوای سرد در بین آن‌ها گردش نمی‌کند. درنتیجه ممکن است بسته‌ها به‌طور کامل یخ نزنند و هر بار که شما درب فریزر را باز می‌کنید، تمام هوای سرد از فریزر خارج شود.

از طرفی بسته‌ها را به‌طور یکنواخت و مرتب در هر طبقه بچینید. چراکه تجمع آن‌ها در یک بخش و خالی بودن بخش دیگر مانع از گردش مناسب هوا در فریزر می‌شود.

رفع مشکل:

توجه کنید که دمای محیطی که یخچال در آن قرار دارد باید بین ۵۵ درجه فارنهایت (۱۳ درجه سانتی‌گراد) و ۱۱۰ درجه فارنهایت (۴۳ درجه سانتی‌گراد) باشد. اگر محیط بسیار سرد باشد، ممکن است فریزر زمان اجرای کافی برای نگهداری دمای خود نداشته باشد. اگر هم محیط بسیار گرم باشد، یخچال فریزر به‌سختی می‌تواند دمای داخلی خود را به حد مطلوب برساند.

اگر هیچ‌یک از سناریوهای بالا اتفاق نیفتاده باشند، ممکن است این مسئله به دلایل زیر باشد:

می‌تواند مسئله یخ زدایی باشد، اگر پشت فریزر جایی که سیم‌پیچ اواپراتور در آنجا قرار دارد، به‌شدت یخ زده باشد. بسته به یخچال فریزر، دلیل این مشکل ممکن است خرابی هیتر یخ زدایی، بیمتال، سنسور یخ زدایی یا برد کنترل باشد.

ممکن است دستگاه مانیتورینگ دما به‌درستی عمل نکند و یا یکی از سانسورهای دما یا ترموستات، دما را به‌درستی نخوانند.

ممکن است برد کنترل اصلی ورودی کنترل دما را به‌درستی نخواند.

ممکن است سیکل سرمایش نشتی داشته باشد و گاز کافی در سیستم برای خنک کردن وجود نداشته باشد.

 

 

تعمیرات ساید بای ساید

تعمیرات یخچال و فریزر

خدمات پس از فروش ساید بای ساید و یخچال و فریزر

نصب و نگهداری ساید بای ساید و یخچال و فریزر

ایران پارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X